جودو ، محمد عباس نژاد
جودو ، محمد عباس نژاد

جودو ، محمد عباس نژاد

مطالب ورزشی انتخابی استاد محمد عباس نژاد

 اشتباهات ساده ولی بزرگ در ورزش



 انجمن ACEآمریکا که در مورد تمرینات تحقیق کرده و به تربیت مربی می پردازد روزی بیش از ٣۰۰۰مربی خود بررسی و تحقیق انجام داده است تا ٨  اشتباهه شایع در مورد تمرینات را بدست آورد 

١ انجام ندادن حرکات کششی کافی 

٢ برداشتن وزنه های سنگین تر از توان بدن 

٣ گرم نکردن بدن بیش از اجرای تمرینات هوازی 

۴عدم سرد کردن بدن پس از هر فعالیت تمرینی

۵ اجرای تمرینات با شدت بسیار زیاد 

۶ عدم نوشیدن آب کافی 

٧  اجرای تمرینات بدون شدت کافی 

٨  ریکاوری نامناسب

 ترکیب و اثر پروتئین ها برای ورزشکاران


1- پروتئین وی

زود هضم ترین پروتئین موجود است و اغلب بعد از تمرین مصرف می شود تا از ریکاوری بدن حمایت کند. چون سرعت زیادی دارد سنتز پروتئین را در بدن برای مدت کوتاهی حمایت می کند به همین خاطر است که شاید بهترین انتخاب پروتئینی نباشد.



2- پروتئین کازئین

کازئین به عنوان منبع ایده آل پروتئین برای قبل از خواب شناخته  می شود، دلیلش این است که به آرامی هضم می شود و جریان دائمی از آمینو اسیدها را برای حمhیت از ریکاوری و رشد تأمین می کند که می گویند بین 5 تا 7 ساعت طول می کشد.


3-پروتئین سویا

پروتئین سویا دامنه کاملی از اسیدهای آمینه برای عضله سازی دارد و آن ها را با سرعتی بین وی و کازئین در بدن آزاد می کند.


در بحث‌های مربوط به "پروتئین‌های تند و کند جذب"، پروتئین وی جزو پروتئین‌های سریع و پروتئین کازئین جزو پروتئین‌های کند جذب هستند. پروتئین سویا در سرعت جذب در حد متوسط قرار دارد.

دوپینگ چیست؟واژهدوپینگاز زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید. بتدریج این واژه استفاده گسترده تری پیدا کرد و در ورزش امروزه به معضلی تبدیل شده است. واژه دوپینگ در دنیای امروز به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصدافزایش کارآیی در ورزش انجام می شود. دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روش های گوناگون غیرمجازی می باشد.دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ می شود.مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن می شود.مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسفبار مرگ ورزشکارانی که در سال های اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانی و شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پایبند آن هستند.

از رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد:•اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال۱۸۸۶ رخ داد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.•در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرفمرگ قرار گرفت.•دهه ۱۹۵۰-روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.•۱۹۶۰-دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.•۱۹۶۴افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را- برانگیخت.•۱۹۶۷-کمیته بین المللی المپیک بعداز مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.•۱۹۶۸-این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایشدر بازیهای المپیک شروع شد.•۱۹۸۸-در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند.•۱۹۹۴-دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتینبدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.•۲۰۰۰-برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شد و آماده برخوردجدی با متخلفین در مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شد.

داروهای دوپینگیچه طبقاتی از داروها جزو موارد دوپینگ محسوب می شوند؟این داروها معمولاً در پنج گروه دارویی طبقه بندی می شوند:الف( داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی:از این رده می توان آمفتامین،کوکائین،افدرین،پسودو افدرین،فلیل پروپانولامین و … را نامبرد.ب(داروهای مخدر:از این داروها میتواناز هروئین،مورفین،متادون و … نام برد.ج(استروئیدهای آنابولیک:داروهایی نظیر ناندرولون،تستوسترون،اکسیمتولون،استانوزولول و … در این گروه جای می گیرند.د(داروهای ادرارآور:در این گروه می توان از فوروسماید،تیازید،اسپیرونا لاکتون و … نام برد.ه(هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ های آن ها:داروهایی مثل هورمون رشد, اریتروپویتین و … در این دسته جای می گیرند.با این حال برخی از داروها نیز موجودند که مصرف آن ها تا حد خاصی بلامانع است ولی استفاده بیش از حد مجاز آنها دوپینگ تلقی می شود.از این میان می توان از الکل،ماری جوآنا)حشیش(،داروهای بیحس کننده موضعی،کورتیکوستروئیدها و بتابلوکرها نام برد.

قوانین و مجازات های دوپینگدر صورت استفاده از استروئیدهای آنابولیک،داروهای ادرارآور، هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ های آن ها یا دستکاری فیزیکی،شیمیایی یا دارویی ادرار محرومیت های زیر اعمال میگردد:- در اولین ارتکاب جرم:۴-۲ سال تعلیق- در دومین ارتکاب جرم:تعلیق مادام العمر- در صورت استفاده از مواد و روشهای غیر مجاز بجز مواردی که دربالا ذکر شد:- در اولین ارتکاب جرم به مدت۳-۶ ماه- در دومین بار به مدت ۲سال- در سومین ارتکاب به صورت مادام العمر محروم می شود.به هنگام استفاده از مواد محدود شده حکم محرومیت بر حسب مورد صادر خواهد شد.در نهایت فدراسیون ملی هر کشور مسوول شرکت سالم و عاری از دوپینگ ورزشکاران در مسابقات است.به همین جهت در صورت احراز دوپینگ توسط ورزشکار مجازات ها و جریمه هایی نیز برای فدراسیون مربوطه درنظر گرفته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.